torsdag 15 april 2010

Om galenskaperna kring skuldindustrin!

Nedanstående inlägg är författat av Mattias Savemark, Mittuniversitetet Östersund, av vilken jag fått tillstånd att lägga ut det på min blogg.


"Enligt Kronofogden så är mellan 400 000 – 600 000 människor överskuldsatta i Sverige, antalet varierar beroende på hur man väljer att definiera begreppet överskuldsatt.

Om man också väljer att räkna in barn till överskuldsatta och sambo/partners så utvidgas genast siffran till ca 1.5 miljon svenskar som på ett eller ett annat sätt drabbas direkt eller indirekt av överskuldsättning. Sedan 1994 har överskuldsatta gäldenärer kunnat söka skuldsanering enligt skuldsaneringslagen.

Tanken bakom skuldsanering är att erbjuda ekonomisk rehabilitering till kvalificerade insolventa som saknar möjlighet att betala tillbaka sina skulder inom överskådlig tid och därmed återfår samhället en rehabiliterad individ. Fungerar det? Absolut inte, statistik från Kronofogden visar att mindre än 4000 skuldsaneringsansökningar beviljas årligen, vilket representerar mindre än 1 % av gruppen överskuldsatta. Över 50 % av de gäldenärer som beviljats skuldsanering är i pensionsåldern när den 5-åriga skuldsaneringsprocessen är avslutad och kommer därmed inte tillbaka till arbetslivet.

Studier har visat att över hälften av överskuldsatta inte förvärvsarbetar efter överskuldsättning jämfört med innan överskuldsättningen, en nationalekonomisk katastrof som beräknas kosta samhället mellan 30 – 50 miljarder kronor per år enligt Kronofogden, vilket tåls att jämföra med det samlade skuldberget som svenskarna har hos Kronofogden på totalt 60.6 miljarder kr.

Vi skulle alltså gå med ”vinst” inom två år om vi valde att skriva av alla skulder hos kronofogden. Varför ser det ut såhär? I Sverige, till skillnad mot andra EU-länder tillåter vi inkassobolag att rikta sina tjänster mot privatpersoner, deras hela verksamhet går ut på att köpa och sälja förfallna fordringar till ett så lågt pris som möjligt och med hjälp av ständiga utskick och telefonsamtal kringgå preskriptionslagen.

Inkassobolag använder en skattefinansierad myndighet som Kronofogden för att driva in skulder från svenska gäldenärer, dessa pengar hamnar många gånger i skatteparadis då många inkassobolag har sätet utomlands. Varför ska svenska skattebetalare vara med och bidra till denna statligt subventionerade kapitalexport?

De som bäst kan analysera risker och sia om framtiden arbetar på banker och andra kreditinstitut, men denna kunskapsklyfta återspeglas inte i kreditavtalen mellan bank och låntagaren, där är det kunden som får stå med all risk ensam medans experterna går fria. Oansvarig kreditgivning borde resultera i att bankerna omedelbart förlorar minst 50 % av utlånat belopp vilket inte kan återkrävas av låntagaren.

Är det rimligt att banker och kreditinstitut vältrar över kostnaderna för sina dåliga affärer på skattebetalarnas bekostnad utan att behöva ta ansvar eller ställas till svars? I andra länder som England och USA betraktas en personlig konkurs som ett misslyckande av kreditmarknaden medans samma fenomen i Sverige betraktas som individens misslyckande.

Vad som behövs är att skuldsaneringslagen förändras så att fler människor och framförallt yngre människor kan komma tillbaka fortare efter en överskuldsättning, kvalificeringskraven bör ändras så att ålder på skulder inte längre beaktas, så att folk inte passiviseras i ung ålder med framtiden som insats, men det slutliga målet måste vara att få banker och kreditinstitut att syssla med ansvarsfulla kreditanalyser där bankens och låntagarens risker solidariskt återspeglas i kreditavtalen.

Det är valår i år, det ska bli intressant att se vilket parti som väljer att representera och företräda 1.5 miljon svenskar i utanförskap."

12 kommentarer:

  1. Ja, om ingen reagerar på den artikeln, då vet jag inte vad som skall till.

    SvaraRadera
  2. Vad som ska till? Våld. Eller svält.

    Jag blir så innerligen förtvivlad ibland för jag ser inget slut på eländet. Sen dyker såna som Mattias upp, och så ser man en solglimt igen. Men bara en glimt.

    SvaraRadera
  3. Är Mattias bäst eller är han bäst?

    SvaraRadera
  4. Vilken jättebra artikel!

    Får jag kopiera över den till min blogg också?

    Det här måste spridas så mycket det bara går!

    Mvh Stig Olsson http://cyberliv.se/blog.html

    SvaraRadera
  5. @Stig

    Mattias var noga med att hans namn samt Mittuniversitetet framgick i texten. Jag tror samma gäller dig ifall du ska kopiera texten. Jag valde att lägga det i ingressen, kan egentligen inte svara för Mattias, men antar att det är ok om du nämner ursprunget.

    SvaraRadera
  6. Tänk vilken underbart land vi skulle leva i, om vår nya adelsklass (=alla politiker) hade samma förstånd och insikter som Mattias!

    / Per A

    SvaraRadera
  7. Aktaion: Mitt i prick!

    SvaraRadera
  8. pang på rödbetan nu tar vi dom.

    SvaraRadera
  9. Hej vänner, jag är Ulrika Anders. Efter 6 år av att vara i relation till Anderson min man bröt han med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom och för skull av våra barn frågade jag honom allt, jag lovade, men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en kärleksspellare som kunde hjälpa mig Lucnh Love-spell för att få honom tillbaka, men jag har kontaktat någon annan online spellcaster i det förflutna men ingen av dem kunde kunna att få tillbaka mannen, de alla efterfrågar pengar och gör ingenting för att hjälpa, jag förlorar hoppet på spellcasters eftersom jag trodde att det inte finns någon kraft i stavningen. Fram till min vän introducerade mig till Oduduwa, jag är den typ som aldrig trodde jag hade stavat igen, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade Oduduwa stavningskanalen och han sa att det inte var något problem att allt kommer att bli bra för tre dagar som min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar kastade han stavningen och överraskande den andra dagen var det runt 16:00. Min ex ringde mig, jag var så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans glatt igen. Sedan dess lovade jag att någon jag vet som har ett problem med förhållandet, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla kärleksspellkasten Oduduwa som hjälpt mig med mitt eget problem.
    Email: dr.oduduwaspellcaster@gmail.com Du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall problem som, ...
    1) älska spel stavar
    2) Återvänd Lost Love Spells
    3) Skilsmässa Spells
    4) Äktenskapsroller
    5) bindande stavning,
    6) Återförtroende till ditt förhållande stavning
    6) Breakup Spells
    7) Bevis en tidigare älskare
    8.) Du vill vara befordrad på ditt kontor / lotteri stavning
    9) vill tillfredsställa din älskare
    10) Magic Spell to Command respekt och rädsla i din partner.
    Kontakta den här stora mannen om du har några problem för en befintlig lösning
    kontakta Oduduwa via: Tel: +13019658857
    dr.oduduwaspellcaster@gmail.com

    SvaraRadera