fredag 29 januari 2010

Shop till you drop.

Klipp kreditkortet så fixar sig allt!

Det är 2010 nu, pratet om riskerna med kort är inte direkt dagsaktuell. Dessutom är det lite svårare idag att braka loss med kreditkortet i den utsträckningen att man av den enda anledningen hamnar i någon skuldfälla, därtill är bankerna för snabba med att stoppa flödet av pengar. Trots det är just det här med att klippa kreditkortet ett starkt argument som media använder då de tipsar om hur man tar sig ur skuldfällan. ”Skuldfällan”, precis som de visste vad den innebär.

Om man har ett kreditkort så har man också med största sannolikhet en relation med en bank, alltså finns det troligen en möjlighet till dialog. Det är inte de 500.000 i KFM´s register som är ute och låter "plasten tala".

Jag kan hålla med om att kreditkort är en fara, men de skapar inga evighetsgäldenärer.

Handeln i sig är en stor aktör när det gäller att skuldsätta folk, köp nu - betala senare, men även där har en viss åtstramning skett. För många förfrågningar och du får ett nej, oavsett hur bra UC´n ser ut.

Kreditkortet känns som lite mossig ammunition att skjuta med. Dessutom är det oftast den krediten som stryps först när det brakar åt skogen. Ska arbetet med att inte ge gemene man en bild av en skuldsatt individ som ansvarslös, så tror jag att andra saker ska upp i ljuset. Faktiskt kan jag tycka det är lite klantigt att hamna i skiten med kreditkort, mest säger det mig att det är en person med dålig självkänsla som bara måste ha just den prylen. Nu.

Sedan förstår jag att de finns människor som använder kortet som en räddningsplanka när månaden blivit för lång, men det är lite en annan sak än att beskriva problemet ur ren konsumtionssynpunkt som media oftast gör.

Dessutom så tycker jag att man i de fall man väljer att ta upp kreditkort som en skuldfälla även bör nämna att vissa grenar i handeln tjänar mer på sina krediter än på varorna de saluför. Mest uppmärksammat är väl Resurskontot, ägt av bl.a. SIBA, som förutom krediterna tjänar pengar på sina värdelösa försäkringar, själva produkterna är bara statister i sökandet efter ro inför mammon, produkterna levererar inga plusresultat i räkenskaperna.

Att hamna i skuldfällan enligt min definition bygger på helt andra mekanismer, kreditkort anser jag mest vara en liten del och ofta kopplad till oansvar. Rätt eller fel, men så tycker jag.

4 kommentarer:

  1. Nä det är nog riktigt och jag har aldrig haft kreditkort. mer än en liten kredit på kortet. Hur jag nu har lyckats behålla den Jag har aldrig miss skött denoch fick den innan min karriär hos inkasso och kronofogden började. Undras om jag kan skriva det i min CV, Typ "har gjort en fenonabel annorlunda karriär på olika inkassoföretag och kronofogden" Måste ju vara en merit ;)

    Info om onsdagens bloggeri finns på min blogg nu ;)

    SvaraRadera
  2. Jag håller inte helt med. Visst, det blir ingen halv miljon i skulder på korten, som framgår av bloggen. Men likafullt är ofta kreditkort en av vägarna in i skuldhelvetet. För det är ändå så att har jag 6 000 kronor i plånboken i kontanter så är det vad jag har att göra av med. Har jag däremot ett kort, och kanske inte full koll på vad jag köpt är riskerna överhängande att jag köper för pengar jag inte har.

    Demoskop har tittat på det här. Mer än 70 procent av de tillfrågade säger att kortbetalningar gör att människor drar på sig skulder de inte klarar att betala. Nästan var åttonde, tolv procent, har själva använt kort för köp de egentligen inte har råd med och av dem som har obetalda kreditkortskulder har var fjärde tillfrågad skulder på minst 10 000 kronor.

    Trenden är densamma i andra länder. I Storbritannien, ett av länderna med flest kreditkortanvändare i Europa, kontaktade 100 000 personer The UK Insolvency Helpline under förra året för att få hjälp med sina kreditkortskulder. Snittskulden för de som ringde var 25 000 pund, alltså nästan trehundratusen kronor, oftast pågrund av kreditkort. Enligt organisationen är de stora problemen med kreditkort att folk spenderar pengar utan att ha budgeterat för sina inköp och att de sen blir offer för de höga räntorna som bankerna tar ut. Så visst bidrar kreditkort till att folk hamnar i skuldfällan.

    Kolla också in http://kortstrul.wordpress.com/ och http://www.newsmill.se/artikel/2010/01/28/verskuldsatta

    SvaraRadera
  3. Så sant som det är skrivet. Kreditkort är nog i vilket fall en försvinnande liten del i problematiken.

    SvaraRadera
  4. Till Kort,
    men vi pratar inte om personer som halkar efter något i ekonomin, eller handlar impulsköp på 10 - 15 - 20 000. Har du en inkomst och hamnar hos Kronofogden med 20 000 kr i skuld så får du det tufft i några månader eller kanske ett år.

    Det vi pratar om är helt andra saker. Evighetsgälderi. Situationen där statliga tjänstemän pungslår familjer, sjuka, ensamstående, pensionärer, företagare o.s.v. år ut och år in. Det är något helt annat än att man handlat för mycket på kreditkort.

    Ett kreditkort KAN dock vara en bit av ett evighetsgälderi. Om du inte har pengar in och börjar täcka ditt underskott i hyra, el, telefonräkningar, mat dvs förnödenheter och nödvändigheter så kommer du naturligtvis ha stora skulder innan det tar stopp. Men då är det fortfarande inkomsterna som är orsaken. Väntar du på f-kassan i 2 månader och får nej så använder du det du kan för att klara boendet.

    Men att någon sitter i 25 år med Kronofogden i nacken för att ha handlat lite för ivrigt med kresitkortet det är nog försvinnande få...

    SvaraRadera