onsdag 10 februari 2010

Bland fähundar och politiker

Bland fähundar och politiker

Kom osökt att tänka på Jan Emanuel Johansson, ni vet han snubben som genom att bl.a. vinna Robinson och via en smart personvalskampanj gjorde kometkarriär som politiker. Janne, en hyvens mångmiljonär som jag faktiskt unnar att det gått bra för, vid sidan av sin politikerresa har han gjort skillnad genom att engagera sig i ungdomar på glid. Att det sedan varit lukrativt och ifrågasatt kan inte skyllas på Janne, mer på den svenska avundsjukan och jantelagen.

Janne. En man av folket. Äntligen tänkte jag. Här kommer en som skådat myntets båda sidor, en man som både kan föra sig i ett regeringskansli likväl som i en pundarkvart. En kille som rört sig i många rum, sett mer tragedier än de flesta ens trodde fanns. Det här blir bra!

Jag hade fel. Janne acklimatiserade sig snabbt i den politiska sfären och jag kan sätta min sista krona på att hans val av fråga att driva kom sig mest av taktiska skäl. Janne såg sig själv som mannen som skulle se till hundars väl och ve. Jävligt bra, hundar ska man absolut hysa största respekt för och det är viktigt att deras intressen tas till godo. Taktiskt Janne, du sopade säkert hem minst 30.000 röster från Svenska Kennelklubben och diverse pudeltanter.

Jag missunnar verkligen inte hundarna uppmärksamheten, de har det nog så jävligt, även om jag helt ärligt inte är så insatt i frågan kan jag förstå det.

Vad jag däremot förstår så hade Janne varit smartare om han valt att satsa på ett annat djur, människan a.k.a evighetsgäldenären. Finns rätt många synonymer och likheter mellan dessa raser. På evighetsgäldenären pissas det på som en hund, de lever ett hundliv, de får tigga vid kapitalets dukade bord, de hunsas som hundar, tvingas gå i koppel och omyndighetsförklaras. Att vara en evighetsgäldenär är helt enkelt ett hundliv.

Men skit i det, satsa på hundarna och för all del katterna och alla undulater.

Vad jag egentligen vill komma fram till med min lilla utsvävning om Janne är att politiker är populister. De letar STORA frågor att driva, oavsett om agendan är på det personliga planet eller för partiets bästa.

Vad jag då inte för mitt liv kan begripa är hur det kan ha undgått alla dessa snilleblixtar att det finns en väljargrupp som relativt enkelt skulle kunna fångas in om man bara avsatte tid att lyssna och i vart fall försöka förstå. 5-600.000 röster skulle räknas in i hu..önsgården. Men det är svårt, frågan är inte lätt, det räcker inte med att konstatera antalet människor som lider eller att förstå att samhällskostnaden för denna grupp är c.a 50 miljarder.

Det debatteras men ingenting händer, det verkar saknas kompetens hos de allra flesta av våra folkvalda för att ta till sig frågans dignitet. Mycket snack och liten verkstad. Va fan, vi kör på säkra kort, hundar, kaniner och skattesänkningar. Det blir kanon. Eller kalkon. Men va fan, det sämsta som kan hända är att jag blir avsatt och landshövding för Knäckebohults kommun.

En sak är helt säker, det parti som tar frågan om överskuldsättning på allvar och lyfter fram den på sin agenda, det partiet kommer att få mer vind i seglen än de kunnat drömma om.

Om bara någon av fähundarna bland våra politiker kunde få polletten att trilla ned.

Besök gärna http://www.fattiga-riddare.se så får du veta mer om skuldsättningsproblematiken och vad man kan göra åt det. Eller så läser ni ur nedanstående bloggar. Voff-voff.

superskuldsatt.blogspot.com

resurspank.blogspot.com
obestand.blogg.se
metrobloggen.se/villerider
blogg.aftonbladet.se/18750
insolvenssthlm.blogspot.com
affesblogg.blogspot.com
dwights13.blogspot.com
inspirera-inspirera.blogspot.com
johnnyrockersblogg.blogspot.com
autodidact.blogg.se
http://nocashismyname.blogspot.com

2 kommentarer:

  1. Jag tycker det här är bra, tänk den politiker eller det parti som ser männiuskan och inte uppvisar en feghet har åtminstpnde 5-600 tusen röster och det är inte illa...det finns många sätt att göra karriär på att vinna makt och rikedom på fattiga överskuldsatta är ett sätt...:)

    SvaraRadera
  2. Det är lite svårt när vi enligt många politiker och EU:s normer inte existerar.

    Som man brukar säga, syns man, så finns man.

    Politik=Byråkrati= Moment 22

    SvaraRadera