fredag 19 februari 2010

En berättelse som kunde varit din!

Det här är min vän No Cash´s story. Den är läsvärd av flera skäl, dels för att den visar hur lätt det är att mista livet, dels för att den kan drabba dig, så ser systemet ut, varsågoda´, 17 års helvete....


"jag separerade 1993 och fick min skuldbörda via en exekutiv husauktion. Levde jag ett vanligt anständigt liv, och accepterades som medmänniska i alla former. Jag arbetade hårt med min egen yrkeskarriär och växlade till spännande nya arbeten successivt i mitt mål att bli min egen företagare en dag.

Att jobba hårt och gå i pension med pengar på banken, det var tanken. Jag har alltid arbetat och betalat min skatt, hade tidigare aldrig heller varit arbetslös en enda dag i mitt yrkesliv. Jag lyckades inte med mitt mål, min separation tog knäcken på ekonomin helt. Jag fick inte betala min 50 % del av skulden, trots gedigna insatser. Dessutom fick min tidigare sambo en skuldsanering, vilket medförde att jag fick ta 100 % av skulden. Fast jag bara var ägare till 50 % från början via det solidariska betalningsansvaret. Vilket senare skulle visa sig inte spela någon som helst roll!

De senaste åren har det bara gått utför ekonomiskt, med en sista dödsstöt från KFM genom utmätning av mitt företags skattekonto. KFM skapade mig skatteskulder mycket större än det utmätta beloppet, som förverkade min F-skattsedel och gjorde mig helt arbetslös. Här är jag nu i en helt oförklarlig situation, med en skuld som numera ligger på 1 500 000 kr och stadigt växande. KFM gav mig hela 500 000 kr i skatteskulder, det blev sista spiken i kistan.

Att ta sig här ifrån som överskuldsatt är helt omöjligt KFM har placerat mig i en helt tragisk livssituation. Mitt liv har blivit som ett fängelse alla mina möjligheter att arbeta och försöka komma tillbaka i samhället är helt förstörda. Som ett fängelse som hindrar mig från att leva ett anständigt liv. Min skuld är nu 17 år gammal, KFM med det byråkratiska systemet ger mig inte en skuldsanering? Eftersom jag inte äger något av värde och är helt arbetslös, borde jag vara en god kandidat.

Men KFM tycker att jag istället behöver en ekonomisk rehabilitering för mitt oansvariga ekonomiska beteende? Jag har inte fått en enda ny skuld eller betalningsanmärkning på 17 hela år. Så viljan att blir fri från denna position finns, men inte hos systemet att bevilja. Det är inget fel på mitt ekonomiska beteende. Däremot får jag inga förslag av borgenärerna till någon typ av förlikning, och KFM har gått under jorden. KFM och deras kompisar tingsrätten och Hovrätten har gett mig avslag på min överklagan.

Så nu går det dag för dag, vecka för vecka, år för år och ingenting alls händer. Mer än att min totala skuldbörda bara växer. Som arbetslös har jag sökt flera hundra arbeten runt om i landet, utan något napp. Min kompetens och CV är helt otrolig, men inte min UC. Tyvärr betygsätter arbetsgivarna idag ett UC högre än ett CV. Så det bli inget nytt arbete, trots mina desperata försök.

Det är en konstig känsla att gå från en fullt fungerande egen företagare till en helt arbetslös, allt beroende på KFM och deras byråkrater. Detta system som de bedriver är dömt att misslyckas. Men ingen verkar vara intresserad för att få en lösning för oss överskuldsatta. Eller att på något sätt förändra systemet. Vi överskuldsatta vill faktiskt förändra vår position, men frågan är hur?

I mitt fall är jag helt berövad på de mänskliga rättigheterna. Även på de ekonomiska resurserna, hur ska jag som arbetslös någonsin kunna lösa min skuld? Känslan som en levande död är klart påtagbar. Efter 17 år är man ju ganska härdad, men även förvånad att det finns över 100 000 personer hos KFM som har skulder som härstammar från 90-talet. Det säger väl allt om hur skuldsaneringen fungerar.

Jag hoppas att insikten i våra liv som överskuldsatta ökar i samhället. Vår situation är svår och skapar bara kostnader för samhället. Kostnader som aldrig någonsin kommer att kunna betalas, på grund av marknadens påverkan. Vi överskuldsatta är också människor och inga produkter, som kan säljas och köpas hur som helst. Låt oss få tillbaka vår självkänsla, och plats i samhället.

Vi måste utplåna alla möjligheter som skapar dessa belastningar i samhället.
Orsakerna till hur man blivit överskuldsatt är många, vanliga orsaker som kan drabba alla. Det kan bero på arbetslöshet, sjukdom, skilsmässa, separation eller konkurs. Allt handlar inte om överkonsumtion som tyvärr många tror. Verkligheten är inte ”Lyxfällan”, det är en ren dokusåpa skapad på tvkanalens villkor inget annat.

Marknadens nya ekonomiska verktyg för att skapa fler överskuldsatta heter SMS-lån. Här kan samma företag låna ut pengar till ekonomiskt svaga, till helt otroliga kostnader. Sedan när låntagaren inte kan betala skulden, driver samma företag in det aktuella beloppet. Till sin hjälp ställer då KFM upp med sin expertis. Hur f-n kan detta få vara tillåtet i dagens moderna samhälle? Varför blir det inte förbjudet?

Har värdet på oss människor helt försvunnit? Har vi bara blivit en handelsvara? Vad är det som har inträffat? Vad gör dagens politiker och partier? Just det ingenting, vilket tyvärr bekräftar det tidigare sagda. De överskuldsatta fyller en viktig del i den nya marknadens plattform. Utan oss skapas det en obalans. Den nya branschen med utlåning och effektiv inkassoverksamhet, är en riktigt lönsam. Dessutom får man hjälp och handräckning av KFM, som gladeligen ser till att driva in varje krona. Utan att ta någon hänsyn till vad resultatet blir? Om gäldenären blir bostadslös, arbetslös eller att skuldbördan ökar har ingen betydelse.

Om man sammanfattar det hela så ser de överskuldsattas position i samhället, så kommer den tyvärr att vara oförändrad under en lång tid framöver. Det ser verkligen mörkt ut. KFM och deras sätt att fungera i själva systemet, skapar bara nya skuldsatta. Många är unga och helt oförstående för vad de hamnar i för mänskligt läge. Dessa kommer att berövas på de mänskliga rättigheterna att få leva ett anständigt liv. Ett liv som det saknas helt insikt i.

Varför får detta byråkratiska system med KFM i ledningen fortsätta att skapa levande döda? Varför blir det bara värre och värre för samhällets ekonomiskt svaga? Det mänskliga värdet måste segra! Annars är risken att samhället framöver kommer att bestå till större delen av levande döda. Individer utan något liv eller möjligheter.

Många fler Zombies kommer att skapas i samhället… om inget sker. Vem vinner på det? Tyvärr ingen..."

50 miljarder. 50 miljarder Det är kostnaden för samhällets ignorans mot skuldproblematiken, och då räknar jag inte in det lidande som evighetsgäldenärerna har.

1 kommentar:

  1. Själva lidandet som får varje överskuldsatt för genomlida. Går troligen inte att prissätta, det finns helt enkelt inte så mycket pengar i världen...

    SvaraRadera