onsdag 31 mars 2010

Missnöjd?

Precis när jag började känna mig en smula nöjd, för en gångs skull, så var det någon som kom på att vi skulle skriva om missnöje och missnöjesröster. Vi är mina bloggkamrater, vi brukar samlas runt ett ämne varje onsdag.

Missnöje på det personliga planet?! Vet inte riktigt, men för egen del handlar det om att aldrig stanna till och reflektera. Gick i KBT för det här en gång i tiden, hemläxan var att regelbundet sätta mig för mig själv och fundera ut de saker som varit bra med dagen eller livet i stort. Detta plus en massa annat gjorde att jag började rikta om fokus, mer på nuet än på det som varit.

Det som varit, det har inte varit kul, men samtidigt så har jag skapat saker på vägen som jag borde vara nöjd över. Tyvärr tog missnöjet över och jag förlorade väl i runda slängar 10 år. Blablablabla...

Väldigt mycket av mitt missnöje bottnar i den skuldsituation jag hamnade i. Jag har fortfarande svårt att känna ett allmänt glatt tillstånd, så mycket tryckte det ned mig som människa. Sjukdomen FRA, som aldrig slutar att återkomma med sina skov.

Så även om jag nu gått i terapi och ibland kan känna mig relativt nöjd, så finns det en vrede och sorg i mig som bottnar i missnöje. Det jag är missnöjd över är hur galenskaperna kring gäldenärskåren får fortgå, hur människor torteras i kapitalets jakt på goda resultat. Är du lönsam lille vän? Skit ned dig!

Fas-3, googla på det, håller mig vaken om nätterna. Av vrede och missnöje. Den som kom på detta har inte riktigt gjort rätt för sig, eller hur ska vederbörande förklara att denna håller på att skapa en grå arbetsmarknad? Fas-3 är sista steget i "Jobb och utvecklingsgarantin". (eller vad fan de nu valt att kalla skiten)I huvudsak syftar Fas-3 till att man vill snygga till siffrorna som återspeglar verkligheten beträffande arbetslösheten.

När du gått dina x A-kassedagar så är det Fas-3 som gäller. Annars får du inte ett öre. Du tvingas ut till något hak, a.k.a "Anordnare". Och det här håller på att bli en industri. Jag har inte siffran, men jag tror det var 50.000 Fas-3:or som stod och klappade på dörren. Arbetsförmedlingen är desperata, de frågar till och med pappskallar som mig ifall jag kan ta emot Fas-3:or. Ehhh, jag kan ju knappt ta hand om mig själv.

Genom en initierad och mycket trovärdig vän som är i "branschen", och som för övrigt blivit erbjuden 100 st. Fas-3:or, så har jag fått höra de mest horibla historier. Fasfolket håller på att knuffa bort den reguljära arbetsmarknaden, och det tro fan det så länge det finns en gud som heter Mammon.

Det finns olika så kallade "Anordnare". De som ser en god förtjänst i att förvara människor, räkna själv på 100x4.900/mån. Klart det drar till sig en del munviga och penningkåta personer. Hos dessa anordnare får kvalificerade människor sitta och göra i princip ingenting, det enda kravet är att de är där, av den anledningen att det genererar cash till anordnaren.

Men det finns värre anordnare, de som dels ser slanten de får för att "ställa upp", dels ser möjligheten till gratis arbetskraft. Här är det inga mjuka värden någonstans, missar du tid så kan du "krävas" att jobba igen den.

Det finns säkert "bra" anordnare också, men vad pellejönsarna som klurade ut detta inte tänkte på var att de skapat ett självgenererande system. För vad tror ni händer med de som missar möjligheterna till ett jobb eller i värsta fall mister ett jobb p.g.a konkurrensen från fas-3:orna? Rätt gissat - de blir också Fas-3:or. Så istället för möjligheten att få in lite skattedeg pyntar våra styrande ut pengar. För jävla bra tänkt. Inte.

Så även om jag nu var lite nöjd där ett tag, så behövs det inte mer än att jag stannar till i tanken för en nanosekund för att jag ska bli missnöjd. Missnöjd över våra styrande som inte har förmågan att göra rätt för sig. Jag blir inte bara missnöjd, jag blir också arg på den nivån att jag vill kasta saker omkring mig, helst på någon populistisk 1:a-majtalare. Skit att det inte var 1:a maj idag, då fan i mig hade det flugit in en hantel i tomrummet på populisten.

Och du kära politiker som nu irrat dig in i verkligheten så här långt, tror du för en sekund att du kommer att få min röst? Nix, därtill krävs det att DU börjar göra rätt för dig och att göra rätt för sig innebär mer än att komma med en massa tomma ord, ogenomtänkta beslut och mer på agendan än att se till dig själv och dina partipolare. Skit ned er.

Till mina vänner som hamnat i Fas-3, stå på er!

Mer välbalanserade, nyanserade och säkerligen mer läsvärda inlägg i ämnet missnöje levereras idag av nedanstående skribenter. Själv är jag för sur för att kunna tänka klart. Hmmm, kanske skulle jag satsa på att bli politiker, där verkar det ju vara en nödvändighet att ha tänkt klart, vara tom i skallen. Mer T-sprit till folket!!!

Ta gärna en sväng förbi Fattiga Riddare när du ändå har ångan uppe!

mer och fler som skriver
Insolvens Stockholm
Noll Koll
Projekt på riktigt
Ljuramannen
NoCash
Dwight
Inspirera
Skuldsatt


intressant.se


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

7 kommentarer:

  1. Själv befinner jag mig inte i närheten av Fas3 men upplägget känns igen, dom byter bara namn på samma förbannade förvaringsform. En av dom varianter jag var på för några år sedan var en "kurs" på Folkuniversitetet där vi skulle lära oss att skriva CV. CV-skrivandet ägnades en timme per vecka åt, resten var andra aktiviteter som skulle "bygga upp vårt självförtroende".

    Den äldsta deltagaren hade två månader kvar till pension och "kursen" var på fyra månader. In i det sista så skulle han sitta åtta timmar om dagen och bygga kartonghus, måla med vattenfärger och liknande dagisverksamhet. Han var smått missnöjd kan jag lova...

    Dwight

    SvaraRadera
  2. Fas 3 är helt förkastligt inte tusan får någon arbete på det sättet...nä vilken arbetsgivare säger nej till gratis betald arbetskraft samtidigt hör jag dessa arbetsgivare säga att genom att ta in dessa förlorare gör jag en god gärning...undrar vem detta lurar egentligen.

    SvaraRadera
  3. Jag är en Fas3 i september...
    Från egen företagare till arbetslös till Fas3, allt genom Kronofogdens agerande... Tack för kaffet!

    SvaraRadera
  4. Jaadu- mitt i prick! Jag jobbade inom vården som mentalskötare/uska innan jag fick barn och inte kunde jobba i skift. Eftersom jag är helt ensam med mitt barn. Sedan dess har jag insett att inget jobb ens går att få tag i utom på timmar. jag plockar timmar här och där och visst är det bra för oss att jobba dagtid både för mitt barn som får ha fasta rutiner och för mig. Nackdelen är ju att jag jobbar typ 50 timmar i månaden. För att kommunen ska ställa upp med barntillsyn andra tider än 6.30- 18 kräver de an fast anställning. Och varför får jag ingen fast anställning??? Fas 3 Fas 3 Fas 3 som utnyttjas maximalt. Nu väntar jag bara på att mina a-kassedagar tar slut så jag själv kommer och får jobba på samma ställe fast heltid för samma lön som jag får nu då jag jobbar 50 timmar/månad... Innan fas 3 var det invandrarna som tog jobben (SFI gav de omvårdnadsprogrammet och sen blev de utbildade uskor som också var några tusen billigare än oss med erfarenhet, att de inte kan svenska så bra tycks vara av underordnad betydelse - vadå ska de bli poliser då då kanske...? funkar ju inte -citat av en dåraktig f.d chef, ehhh-men med sjuka funkar det då eller?) och nu är det fas 3. Jag har aldrig avundats akademiker förut men nu avundas jag deras totala avsaknad av kunskap om hur verkligheten ser ut för oss lågutbildade, inom vården i synnerhet. Jag vet att jag är bra på det jag gör i jobbet, men nu är man vatten värd. 21 års erfarenhet är helt enkelt utbytbart för det jag gör är inte mätbart i pengar. Nu finns bara skulder kvar i mitt och min lille sons liv. Jag säger som föregående skribent: Tack för kaffet!

    SvaraRadera
  5. Jag har skrattat och skrattat för ni skriver underbart allihop i ett allvaligt ämne men det är så förb.... korkat allt det här med AF och alla faser hit och dit så jag blir nästan hysterisk.

    Har själv gått på dagis en gång som AF anordnade med en massa människor med bra utbildning i botten. Jag skrattar när jag tänker tillbaka på den tiden.

    SvaraRadera
  6. Det pumpas in skattemiljoner på helt värdelösa "regeringsprojekt". Ett ex. är behandlingshemmen för missbrukare. Där sker endast upphandling var 3:dje år. Under de mellanvarande åren finns det ett otal hem som bara profiterar på de intagna. Sen när upphandlingen når sitt 3:dje år, skärper de till sig så de får fortsatt förtroende av socialstyrelsen. Kan berätta mörka historier kring detta. Men avsår då jag bara vill glömma det jag bevistade.

    SvaraRadera
  7. Apropå Fas 3 finns numera en grupp på nätet:

    Jobb och Utvecklingsgaranterade - Arbetsmarknadspolitik?

    www.jobbochutvecklingsgaranterade.ning.com

    SvaraRadera