onsdag 25 november 2009

Sverige säljer sina medborgare.

Visst låter det fint, vi är med i den Europeiska gemenskapen. Hej och du med hela Europa, där vissa står och tittar på sin nya kompis Sverige som om det vore något katten släpat in. Jag ska nämna en orsak. Sverige är ensamma om att via staten sälja ut personuppgifter om sina medborgare till privata kommersiella intressen. Säljavdelningen kallar sig Kronofogdemyndigheten.

På Kronofogdemyndigheten säljs uppgifter om svenskars ekonomi. Dessa uppgifter sammanställs sedan av ett antal privata företag, som sedan tjänar storkovan på att förse andra kommersiella och privatägda bolag med uppgifterna. Jag är i skrivande stund inte helt säker på att Kronofogden säljer uppgifterna, de kan vara så att de ger bort dem. PUL?

I dessa uppgifter som säljs har man uppfunnit något som heter betalningsanmärkning. Vi är rätt ensamma om det också, de andra länderna har kommit på att det är mer rättvisande med ett ratingsystem, credit score.

Detta system att bedöma en enskild persons ekonomi tar hänsyn till en rad parametrar så som betalningshistorik, säkerhet, belåningsgrad, inkomst med mera. En samlad och rättvis bild görs. Men tillbaka till Sverige, där har vi den här finessen betalningsanmärkning, som lika gärna skulle kunna kallas återvändsgränd.

För har du fått en betalningsanmärkning är du ekonomiskt omyndigförklarad. Du stängs ute från en rad olika möjligheter och faktiskt, du anses lite pestsmittad. Du har en betalningsanmärkning, att du sedan kanske tjänar oerhört bra, har ett högt övervärde i en fastighet, pengar undanstoppade på banken…spelar ingen roll. Betalningsanmärkningen är ett rött skynke i alla de sammanhang där det tittas på din ekonomi.

Betalningsanmärkningen gör att du stängs av från stora delar av samhället. Du kan inte öppna ett telefonabonnemang, du kan inte byta till en billigare lägenhet, du kan inte förhandla dig till exempelvis ett förmånligare elavtal, du kan inte ta ut medicin mot faktura, du utestängs från en stor del av arbetsmarknaden då kreditupplysning är ett allt vanligare instrument.

Du nekas att öppna ett bankkonto och att kunna sköta dina betalningar över Internet. Tandvård på kredit – nix. Din bilförsäkring blir dyrare, det samma gäller även din hemförsäkring samt olycksfallsdito. Hyra bil? ha-ha. Listan på saker du inte kan göra eller som blir betydligt försvårade genom att du har en betalningsanmärkning, kan göras lång.

Visst är det fiffigt! Men det är inte nog med det. Betalningsanmärkningen kvarstår i registren tre år efter dess uppkomst. Tre år!!! Varför då? Till vilken nytta och för vem? Det spelar ingen roll om du betalat skulden dagen efter dess uppkomst, betalningsanmärkningen sitter kvar tre år ändå. Smart. Inte direkt, om du frågar mig.

I andra länder klarar man tydligen av att göra en kreditbedömning utan att blanda in kriteriet betalningsanmärkning. Exempel på internationella företag som utanför Sverige hankar sig fram utan instrumentet betalningsanmärkning är många. Likaledes är det många internationella företag som upptäckt det smörgåsbord som bara står och väntar i Sverige. Googla på ”betalningsanmärkning+lån”, så ser du vad jag menar.

Nya marknader föds i takt med tiden och dess nya behov. Betalningsanmärkning som affärsidé?! Absolut, kapitalet med dess uråldriga bestraffningssystem utmanas, nya internationella aktörer ramlar in över gränserna. 500.000 av Sveriges vuxna befolkning har en betalningsanmärkning, så det är en klart intressant marknad för de som ids göra en mer samlad kreditbedömning och som har ”modet” att inte se betalningsanmärkningen som ett rött skynke.

Tillbaka till de här 500.000 som genom en betalningsanmärkning ekonomiskt omyndighetsförklarats. Kan det vara så att de är en samling kompletta idioter? Eller är svaret att de är samlingspunkt runt ett systemfel? Fundera på det, jag tror det senare – systemfel.

Sammanfattning.

Svenska staten säljer ut sina medborgare. 500.000 är ekonomiskt omyndigförklarade. Internationella företag har upptäckt luckan i svensk kreditbedömning och både tjänar storkovan samt utmanar systemet. Så långt får jag ihop det i den virriga logiken. Vad jag däremot inte för mitt liv kan begripa, det är varför en betalningsanmärkning ska kvarstå i registren tre år, även i de fall skulden är betald. Varför denna extra bestraffning? Jag har sökt svar på den frågan i många år, kanske du har svaret?

By the way.

Samtliga banker, större börsbolag och, håll i dig, Kronofogdemyndigheten själva, har betalningsanmärkningar. Det borde ju innebära en totalkollaps enligt svenskt synsätt på ekonomi? Nix, i den här världen använder man sig av mer skarpslipade knivar – ratingsystem. Annars skulle det ju inte funka.

Fantasktiskt!

Andra bloggar som idag uppmärksammar det här med betalningsanmärkning är:

http://insolvenssthlm.blogspot.com
http://obestand.blogg.se
http://blogg.aftonbladet.se/18750
http://metrobloggen.se/villerider
http://affesblogg.blogspot.com
http://ljuramannen.blogg.se
http://systemsnyltarna.blogspot.com
http://superskuldsatt.blogspot.com
http://dwights13.blogspot.com
http://fonzie.bloggspace.se

Vill du veta mer? Varmt välkommen till http://www.fattiga-riddare.se Sveriges största nätverk för överskuldsatta.

4 kommentarer:

  1. Hej, jag sitter i en lägenhet med en hyra på 8500kr, lån per månad till banken 2000, CSN studielån 2000. Underhållsbidrag 1174 till min son på 16 år. Sen tillkommer el och internet förstås och matkonto på 3000 i månaden. Har bantat min budget rejält - kontantkort för mobilen och inget fast teleabbonnemang - ringer via Skype på datorn. Inkomst 15000 efter skatt.

    Förra året hade jag 2 månader utan inkomst och hamnade på efterkälken och därmed hos kronofogden. CSN är grymt snabba och likaså EON elföretaget.
    Dessa skulder är nu betalda men jag har anmärkningar i 3 år och kan inte byta till en mindre lägenhet pga mina anmärkningar - detta skulle klart förbättra min ekonomiska situation - det är dessutom en hyreslägenhet.

    Detta system ska vara för att visa på vilken betalningsvilja man har - jaha, men jag har ju betalt alla mina skulder - har jag inte visat min betalningsvilja då? Dessutom vill jag byta till en billigare lägenhet så att jag faktiskt skulle kunna SPARA pengar. Men nej, jag är ju en fruktansvärd person och nu i onåd hos alla bolag i Sverige.

    Ursäkta, men Sverige skiter i sina innevånare och så fort jag kan kommer jag flytta till ett annat land, även om jag behöver sälja allt jag äger - för i ett annat land är jag helt plötsligt en värdig medborgare och om Sverige inte vill ha en person med universitetsutbildning för att de har anmärkning, so be it.

    Squeeky wheel gets the grease, är ett amerikanskt uttryck. Det är därför vi Svenskar aldrig kommer få bort dessa orättvisa lagar för vi klagar aldrig. Kriget är slut, men en Svensk tiger ändå.

    SvaraRadera
  2. Din historia är lika bra som skrämmande över hur sjukt det här bestraffningssystemet är.

    Sverige är fantastiskt - beroende på om man är gäldenär eller borgenär.

    SvaraRadera
  3. Jag har precis fått en betalningsanmärkning. Har haft problem med att få min post i flera månader och har då missat att betala på en skuld till GE. Den skickades vidare till Svensk Reverskontroll och senare till Kronofogden. Jag pratade med Svensk Reverskontroll, förklarade mitt postproblem och de givk med på en avbetalningsplan. Jag betalade 800 för att de skulle dra tillbaka anmälan från KF och så långt var allting bra.

    Då posten fortsatte strula, och jag inte visste hur lång tid det skulle ta Svensk Reverskontroll att lägga upp betalnigsplanen och skicka ut inbetalningskort, så skickades ärendet tillbaka till KF en andra gång. Jag pratade då med SR igen (min kompis stod bredvid mig), på högtalartelefon i början av november, och förklarade, igen, mitt problem med posten. Killen jag pratade med sa "Ok, inga problem. Jag drar tillbaka ärendet och så börjar vi om med betalningsplanen. 2000 kr/mån med start i slutet av november.". Tackar. Jag tog betalningsuppgifterna för novemberbetalningen eftersom jag inte kunde lita på att det kommande inbetalningskortet verkligen skulle komma fram.

    Så. Problemet löst. Jag minns att tanken slog mig att jag kanske borde frågat om jag inte skulle betala något igen för att de skulle dra tillbaka ärendet, men slog bort den tanken direkt eftersom jag dels redan betalat 800 för det förra gången och dels för att det skulle ju han ha sagt till mig. Det gjorde han ju inte utan betalningarna skulle ju börja i november.

    Av en händelse glömde jag bort att jag hade tagit uppgifterna för betalning och nu när inget inbetalningskort syntes till så ringde jag upp SR igen för att få uppgifterna. Det är då jag får reda på att jag ju redan fått en anmärkning och att ärendet aldrig drogs tillbaka från KF trots allt. För jag skulle tydligen ha betalat in 2000 kr omedelbart för att det skulle ske. Men det var det ingen som talade om för mig. Och någon post har jag inte sett till.

    Jag blev förstås helt jävla hysterisk och krävde att de skulle lyssna av banden från samtalet - som jag antog att de hade då man tycker att de borde spela in såna samtal. Men nej, här spelas ingenting in. Men handläggaren kunde ju se i noteringarna från mitt förra samtal att killen jag pratat med då visst talat om för mig att pengar måste in direkt. Dessutom hade det ju gått ut ett brev med den infon med POSTEN. Som är hela anledningen till att jag ringt dem från första början...

    De vägrar hjälpa mig och säger att det är "mitt ansvar" alltihop. Och att jag ju dessutom inte betalat in pengarna än trots att det är december. Så då spelar det ju ingen roll. Det är väl en jävla skillnad mellan en betalningsanmärkning och en förseningsavgift! Även om de hade skickat tillbaka ärendet till KF för att jag var sen så hade det ju fortfarande inte nödvändigtvis genererat en anmärkning! Jag kunde vända mig till deras kundombudsman om jag ville men de tänkte minsann inte göra något för att få detta ogjort. De har inga band säger de men jag har i alla fall ett vittne. Vad ska jag ta mig till???

    //M

    SvaraRadera
  4. Ett annat perspektiv angående betalningsanmärkning vs. credit rating. När jag bodde i storbritannien dök jag ofta på problem när det gällde banker och myndigheter eftersom jag inte hade någon "credit rating" eller inte tillräckligt bra credit rating. Det var för att jag hade inte några skulder eller kreditkort. Jag blev till och med rekommenderad att ta ut kreditkort och butikskort för att få upp min credit rating. Sjukt system. I Sverige däremot är det inga problem att skaffa abonnemang mm efter en kreditkoll.

    SvaraRadera